சிலைத் திருட்டு – பாகம் பதினொன்று – இன்னும் ஏன் இந்த பொறுமை ?

இந்தப் பதிவில் இந்த திருட்டை பற்றிய இன்னும் பல திடுக்கிடும் தகவல்களும் அதனை ஒட்டி இன்னும் நமது அரசாங்கம் ஏன் எந்த ஒரு நடவடிக்கையும் எடுக்காமல் இருக்கிறது என்ற கேள்வியையும் வாசகர்களுக்கு வைக்கிறோம். ” களவு போன நமது பொக்கிஷங்களுக்கு விமோசனமே கிடையாதா ?” என்ற கேள்வி தான் மீண்டும் மீண்டும் மனதில் எழுகிறது.

இணையம் ஒரு அபார கருவி – அதனை நல்ல முறையில் பயன்படுத்தி இந்த மாதிரி கொள்ளைகளை வெளிப்படுதலாம் என்ற எங்கள் எண்ணத்தை பிரதிபலிக்கும் இன்னும் ஒரு நண்பரின் இனைய தளம் டு முதலில் மகிழ்ச்சி கொண்டேன்.

சிலை திருட்டை பற்றி படித்துவிட்டு மனம் கொந்தளித்து விட்டு அடுத்த அரை நொடியில் காபி குடிக்க எழுந்து சொல்லும் பலரை போல இல்லமால் ஏதாவது செய்ய வேண்டும் என்று செய்து காட்டும் நண்பர் இவருக்கு ஒரு பெரிய சல்யூட்.

அப்படி அவர் போட்ட பதிவுகளை கண்டபோது ஒரு பதிவில் இருக்கும் படம் எங்கோ பார்த்த மாதிரி இருந்தது.

“On 8 February and 1 March 2013 E-mails were sent out about four sculptures stolen from the centrally protected site of Kari Talai in Katni district of Madhya Pradesh.

These four are among the nine sculptures that were stolen from the Vishnu Varaha temple on 16/17 August 2006. Out of these nine, INTERPOL issued an alert about the torso of a Vishnu, resulting in its interception by the US Homeland Security Investigations; the others remain untraced and may have appeared in the art market.

In this present E-mail, two more sculptures are being reported, a Shalabhanjika and a female figure. The Shalabhanjika (No. KTI 99) is a young woman standing under a tree; and the female figure (No. KTI 258) alluringly removes a thorn from her foot or paints the sole of the foot, supported by a dwarfish woman. Both are universal motifs in Indian art since ancient period.

Kari Talai was an important centre under the Haihayas or Kalachuris of Tripuri or the Jabalpur area, where places of worship of Shaivism, Vaishnavism, Jainism and Buddhism were built. The temple of Vishnu’s Boar incarnation here is a large complex of the eleventh century, under the protection of the Archaeological Survey of India.

Photographs attached to this mail are supplied by the ASI’s Bhopal Circle.

First information Report was lodged at the Vijayraghavgarh police station, No. 157/06 of 17 August 2006.

From E-mails sent out earlier regarding Bilhari in the same area it is clear that vandals are striking in this region frequently.

Kari Talai is a centrally protected site. ASI has records of all these sculptures. One who perpetrated or sponsored this crime should know that he cannot fabricate a false provenance for the pieces whose pictures are now going into wide circulation.

If any museum, private collector or dealer has acquired these sculptures, they are exhorted to give up possession, inform INTERPOL, their local police, India’s diplomatic missions or the ASI. If anyone, within India or outside, has received these pieces even in ignorance of the clandestine nature of their removal, he knows now that they are stolen antiquities, and they may have been smuggled out in violation of the Indian laws and international conventions.
The addresses of the ASI are on their website www.asi.nic.in.

In the past, stolen and smuggled antiquities were traced with the support of conscientious individuals like you, or by the security agencies. If you co-operate, these remaining eight sculptures can also be traced, as was done in the case of the Vishnu torso, and be repatriated. One way in which you can support this effort is to save this mail, and others that you will receive, in a dedicated folder and forward them to your contacts. Some scholars are already doing this.

Thanking you, and hoping your support will continue,

K. Mankodi”

ஆம் – அந்த படத்தை ஆர்ட் ஆஃப் ஃபாஸ்ட் பட்டியலில் கண்டு பிடித்தேன்.

இவை ஒரே சிலை தான். இதை கொண்டு இந்த திருட்டு கும்பல் தமிழ் நாட்டில் மட்டும் அல்ல இந்தியா முழுக்க அதுவும் தொல்லியல் துறை பாதுகாப்பில் இருந்த ஒரு இடத்தில இருந்தே சிலைகளை கடத்தி உள்ளனர் என்று நிரூபணம் ஆகிறது.


இந்த சிலை தற்போது அமெரிக்காவில் ஆர்ட் ஆஃப் தி ஃபாஸ்ட் சொந்தமான இடத்தை அமெரிக்க காவல்துறை சோதனை இட்டபோது சிக்கி உள்ளது என்று தெரியவந்துள்ளது. எனினும் இந்திய பக்கம் இருந்து இவற்றை மீட்டு வர எந்த முயற்சிகளும் எடுக்கப் படவில்லை என்று தெரிகிறது.

இன்னும் எதற்காக நமது அரசாங்கம் காத்துக்கொண்டு இருக்கிறது என்று தெரியவில்லை. இந்த சிலை திருட்டு பற்றி மேலும் செய்திகள் வெளியே வர இவர்கள் இடத்தில சிலைகளை வாங்கிய பலரும் அவற்றை விற்று விட முயற்சிகள் மேற்கொள்ள போகிறார்கள். இது ஆர்ட் ஃஆப் தி ஃபாஸ்ட் பட்டியலில் இருந்த ஒரு சிலை இப்போது க்றிஸ்டீஸ் . என்ற இணைய தலத்தில் ஏலம் விடப்பட உள்ளது.

க்றிஸ்டீஸ் . என்ற இணைய தலத்தில் ஏலம் விடப்பட உள்ளது.


சிலை பற்றி குறிப்பு ..

“Pre-Lot Text

PROPERTY FROM A PRIVATE NEW YORK COLLECTION
Provenance

Acquired in New York, 1998 ”

இது போன்று இன்னும் எத்தனை சிலை கை மாறப் போகின்றனவோ ? இவற்றை எல்லாம் மூலை முடுக்கில் சென்று தேடிப் பிடிக்க முடியுமா? உடனடியாக அரசாங்கம் நடவடிக்கைகளை முடுக்கி விட வேண்டும்.

அடுத்த பதிவில் இன்னும் பல அருங்காட்சியகங்களில் ஆர்ட் ஒப் தி பாஸ்ட் சிற்பங்கள் இன்னமும் காட்சியில் இருப்பதை பார்ப்போம்.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *